Frankrike på godt og vondt

Bonjoooour !
Med tanke på at siste innlegg jeg (Nora) skrev var fra høstferien (noe som riktignok er en evighet siden !) tenker jeg det er en god idé å oppdatere dere litt på livet her i Bayeux før alle vi norvégiennes vender nesa hjemover til jul.

Vi har vært her i omtrent tre og en halv måned nå, og jeg skal være så ærlig å si at oppholdet ikke bare har vært en dans på roser. Samtidig som det har vært et godt påfyll av fransk kultur, spennende utflukter og ferske baguetter, har det også vært sinte franskmenn, haugevis av skolearbeid og ekkel blodpølse (ja, vertsfamilien tvang meg til å smake). 
Det er så lett å framstille dagene her nede som helt vidunderlige, men jeg tror jeg snakker for alle secondene når jeg sier at denne oppfatningen er langt fra virkeligheten. Noen dager våkner jeg opp med et fransk smil om munnen og gleder meg til skolen, og andre dager er det eneste jeg vil å sitte i sofakroken hjemme i Oslo og se på Netflix. Under disse periodene prøver jeg å se tilbake på alt jeg har opplevd her i Frankrike (og det er ikke lite!).

Året så langt har vært eplesanking med vertsfamilien,
joggeturer i Bayeux, 

maaaange café-visitter,

Ikea-turer,
god mat med gode folk,


pepperkakebaking,

desperate forsøk på å skape julestemning (til tross for mangel på snø),


lekselesing,
koselige stunder med venner,





sightseeing i Normandie,
nissesang,
hundrevis av FaceTime-samtaler,


og mange, mange smil.

Jeg kan derfor konkludere med at livet ikke er så verst likevel. Altså, bare se alt jeg har fått gjort og sett, både på godt og vondt, i løpet av kun 3 måneder! Jeg har besøkt Rouen, Paris og Arromanches, jeg har spist meg stappmett på fransk gourmetmat, jeg har druknet i skolearbeid, jeg har lært masse fransk, jeg har møtt noen fantastiske mennesker, jeg har tilpasset meg en helt ny kultur, jeg har grått og jeg har ledd. Jeg innser jo hvor godt jeg har det, med så mange fantastiske, støttende mennesker rundt meg, både på internatrommet med de seks andre norske, og 'hjemme' hos vertsfamilien. 
Likevel tror jeg det er viktig å understreke at dersom man velger å søke til dette opplegget, skal man virkelig ha motet på topp og bein i nesa. 

See you in 7 days, mitt kjære Norge<3

Bisous, Nora

Kommentarer

Populære innlegg