Au revoir, la France !

 Long time no see, kjære blogg!

Det er med tungt hjerte at jeg nå annonserer slutten på mine 13 års skolegang, noe som også betyr at denne bloggen er kommet ved veis ende.

Terminal-avslutningsmiddag på Michelin-restauranten til Château de Sully

De siste månedene har gått til ren eksamenspugging, ettersom jeg hadde filosofi-eksamen den 17. juni og muntlig realfags-eksamen mandag den 21. juni. Likevel er det ikke før nå, tre uker etter alle eksamenene, at det begynner å gå opp for meg at den svært etterlengtede sommerferien endelig er en realitet, og at mine 3 år i Frankrike, med sine nedturer og (mange) oppturer, nå kun tilhører fortiden. 

Jeg skal ikke lyve og si at det siste halvannet året har blitt som forventet. Tvert i mot, om noen hadde fortalt meg i mars i fjor at siste halvdelen av Frankrike-oppholdet mitt skulle preges av portforbud 9 måneder i strekk, karantener, reiserestriksjoner og minst 3 nedstengninger her i Frankrike, hadde jeg begynt å le. For det er ganske surrealistisk det vi har gått igjennom de siste månedene, ikke minst fordi vi har vært såpass langt vekke fra familie og venner. Jeg krysser fingrene for at de nye elevene som ankommer Bayeux får en så normal skolegang som mulig, for det å kun ha annenhver uke med fysisk undervisning på skolen, det å bli nektet å gå ut av hjemmet sitt etter klokken 18, og det å kun ha 1 time å lufte seg på hver dag, har mildt sagt vært en utfordring.

MEN, og det er et stort men, det at vi har gjort det beste ut av situasjonen, til tross for alle hindringer, det kan ingen benekte. Og nå begynner jo Frankrike, slik som Norge og resten av verden, sakte med sikkert å åpne opp igjen. Her er noen bilder fra det vi har funnet på dette siste skoleåret, som etter min mening har vært det beste året hittil.

August 2020:

Helgetur til Paris før skolestart:

September 2020:

D-dagsstrendene <3

Oktober 2020:

Høstferien gikk til weekend-tur i Bordeaux:

November 2020:

November var preget av ny lockdown og portforbud kl. 18... 😑

Desember 2020:

Kommer til å savne å gå hjem fra skolen i hovedgata når alle julelysene er tent

Januar 2021:

Mine to favorittaktiviteter : Bursdagsfester og froskedissekering 

Februar 2021:

Henie og meg i skolegården

Mars 2021:


Mai 2021:

Mai-måneden ble fylt med russedåp i Lyon og 17-mai-feiring i Bayeux

17-mai-tog ned hovedgata i Bayeux = mange rare blikk fra franskmenn som ikke skjønner hva som foregår

Og ellers så tok vi 4 norske i terminale en roadtrip til La Manche ettersom Dina fikk lappen i våres:


Juni 2021:

D-dagsseremonier i Normandie:

Siste helgetur til Paris <3

Og fine stunder med fine venner <3


Siste dag på skolen var utkledningsdag😁


Juli 2021: 

Skoleball



I tillegg har Dina og jeg siklet etter å dra til Syd-Frankrike veldig lenge, så vi bestemte oss for å ta en spontantur til Montpellier etter eksamen🌞


Men juli-måneden har også vært ganske melankolsk - for oss som nå vender snuta hjemover har det tristeste uten tvil vært å måtte si ha det til vertsfamilier, venner og bekjente som vi har fått i løpet av disse 3 årene i France:

For min del venter nå medisin-studiene til høsten, og jeg er rimelig sikker på at de gode arbeidsvanene og disiplinen som man lærer seg gjennom det franske skolesystemet, for ikke å glemme det høye nivået på pensumet, kommer til å komme godt med. Jeg angrer ikke et sekund på avgjørelsen jeg tok i 2018 da jeg takket ja til skoleplass i Bayeux, jeg hadde gjort alt om igjen om jeg kunne. 3 magiske år har det virkelig vært.

Takk for alt Bayeux, Lycée Alain Chartier, takk til alle lærere som har fulgt opp og tilbudt oss hjelp, takk til vertsmammaen min Katrine for å ha invitert meg inn til hennes familie med åpne armer, en stor takk til alle de fantastiske norske jentene i Bayeux, og takk til samboeren min Henie for å ha gjort de to siste årene i vårt hjem 31 Rue St Malo helt uforglemmelige. Måtte minnet om kullet vårt, de norske avgangselevene i Bayeux 2021, samt alle våre påfunn og skøyerstreker, leve videre i lang tid fremover <3

En siste hilsen fra moi💔

Kommentarer

Populære innlegg