Høstferien i Paris

Da har jeg (Nora) omsider ankommet Bayeux etter den tradisjonelle second-høstferien i Paris, og jeg sitter igjen med ett ord; magnifique !

Obligatorisk bilde foran Eiffeltårnet

På fredag overnattet jeg hos Amalie, og neste dag stod vi grytidlig opp for å pakke sammen kofferten og komme oss ombord på toget til Paris.

Lørdag:
Første punkt på lista over ting vi absolutt måtte gjøre i Paris var naturligvis å besøke (og ta bilder av) Eiffeltårnet, og bilder ble det i hvert fall nok av...



     














2008 VS. 2018


  
Lørdagen bestod dermed kort fortalt av ankomst, innsjekk på hotellet, hundrevis av bilder og kjempegod mat + båttur langs Seinen i måneskinnet. En vellykket dag, med andre ord.

Søndag: 
Søndagen gikk til guidet tur rundt på Versailles, etterfulgt av fritid til egen disposisjon (det vil si shopping) og middag med Lyon-secondene. Heller ikke her var det mye å klage på, bortsett fra en delvis bitter guide som ble ganske så oppgitt da hun innså at vi rett og slett ikke forstod hennes avanserte måte å forklare på... Heldigvis for oss var den gode pizzaen på ettermiddagen til stor hjelp.






Shoppingen var svært utmattende, dermed ble det stor lunsj i byen og senere kveldsmat på McDo' (som man sier i Frankrike).

Mandag:
Dette var uten tvil den travleste dagen.
Først på planen stod besøk på Louvre (det vil si; de voksnes forsøk på å lokke fram vår indre kunstinteresse. Kunsten nådde fram til omtrent 50 % av oss, resten nøyde seg med å etterligne de merkelige statuene. Ut ifra bildene under kan dere kanskje gjette hvilken gruppe jeg og Hannah tilhørte) 



Vi Bayeux-jentene ble nemlig gruppert parvis, samtidig som vi fikk utdelt noen oppgaver, for å forhindre at vi gikk oss vill, men jeg som mangler alt av det man kaller retningssans greide jammen meg å rote meg bort likevel. Etter flere timer med utmattende spasering opp og ned alle etasjene, sa jeg og Hannah oss fornøyde med at vi i hvert fall fikk sett "La Joconde" (eller "Mona Lisa").
Prøver å gli inn i mengden med stereotypiske parisere...

Noen av oss spiste deretter en velfortjent lunsj, mens andre tilfredsstilte shoppegalskapen ved Rue de Rivoli. Vi møtte så alle opp for å ta fatt på den tradisjonelle guidede sykkelturen rundt Paris (som sjokkerte alle da den viste seg at den skulle vare i over 2 timer).

Lunsj med Hannah og Dina, superkoselig


Alle prøver ut syklene (eks. Dina i bakgrunnen, haha)

Utover ettermiddagen dro vi til Montmartre for å se den store basilikaen Sacré-Cœur. Der ble vi nok en gang tvunget opp hundrevis av trapper, men utsikten var definitivt verdt det. Vi spaserte oss nedover gatene til en marokkansk restaurant og spiste oss helt mette på tagine og couscous. Oppsummert var dette en ekstremt slitsom men opplevelsesrik dag med maaange forskjellige inntrykk.






















Paris-stemning <3

Tirsdag:
På tirsdagen var vi så heldige å få se Norges Hus ved Cité Internationale Universitaire de Paris, en bygning som huser omkring 50 norske studenter i Paris hvert år. Videre spiste alle seksjonene tre-retters lunsj, før vi satte kursen mot den norske ambassaden. Der ble vi godt tatt i mot med kaker, brus, og, ikke minst; vi fikk alle håndhilse på selveste ambassadøren.
Etter besøket dro vi Bayeux-jentene ut i byen og (hold dere fast....) shoppet! Dere skjønner nok at det gikk en god del penger på denne turen. Noen timer senere dro vi til et lite teater hvor det var oppsetning av stykket "La cantatrice chauve" av Eugène Ionesco, et stykke vi hadde lest på forhånd i fransktimene. Til slutt var det duket for nok et tre-retters måltid, denne gangen med egen underholdning. Her var det mulig å velge hver enkelt rett selv, og da var det blant annet noen som bet tenna sammen og valgte snegler til forrett. Jeg takket pent nei til dette tilbudet, hehe.






Onsdag:
Denne dagen bestod av pakking i siste liten, utsjekk og museumsbesøk. Vi dro med assistenten Marie til Musée d'Orsay, og fikk både sett Picasso-utstillingen og malerier fra blant annet VanGogh og Monet. Om sant skal sies, følte jeg meg svært kultivert etterpå, haha! Vi fikk også tittet litt rundt i noen hyggelige parisiske strøk før vi satte oss på toget hjem til Bayeux.
Frokost på hotellet

"Se, Nora! Vi er kunsten selv"



Notre-Dame de Paris <3
Nå gjenstår det en uke av høstferien, og den skal nytes med måte hjemme hos vertsen. Jeg har selvsagt en god del hjemmearbeid som skal gjøres under ferien + prøver og innleveringer jeg må forberede meg til, men jeg tenker jeg tar en dag av gangen, og med litt norsk sjokolade som jeg nå har fått tilsendt (takk mamma og pappa), skal nok disse ukene før jul gå ganske så greit.

Bisous, 
Nora




Kommentarer

Populære innlegg